Gradski forum sa temom “Obrazovanje za prava deteta”, u organizaciji Društva za razvoj dece i mladih – Otvoreni klub, održan je u Media i reform centru Niš. Ovoreni klub već četiri godine zaredom sprovodi istoimeni projekat. O tome na koji način uvesti obrazovanje o pravima deteta u redovnu nastavu, radionicama interkulturalnosti koju su pohađali članovi Otvorenog kluba u Švajcarskoj, značaju i iskustvima o učenju o dečjim pravima u niškim školama govorile su učenice Kristina Anđelković, Dunja Rabađija, nastavnica matematike Dušica Marković i Mladen Milutinović iz Otvorenog kluba. Razgovor je vodila Jovana Čanji-Aranđelović.
Kristina Anđelković bila je na kampu u Švajcarskoj, gde je završila kurs o interkulturalnosti. Pre odlaska u Švajcarsku, o ovoj temi je učila i u Otvorenom klubu.
“Moji vršnjaci ne znaju mnogo o interkulturalnosti. O njoj se mora učiti, jer nam je to znanje potrebno za život. Zahvaljujući ovom iskustvu, mnogo sam sazrela, postala sam mnogo tolerantnija i upoznala sam sebe. Drago mi je što sam imala priliku za to”, priča Kristina.
Dunja Rabađija, koja je kao i Kristina pohađala ovaj kurs, kaže da su pored učenja, u Švajcarskoj imali i dosta slobodnog vremena za ekskurzije i druženje u kući u kojoj su živele sa još dvadesetak mladih ljudi iz celog sveta.
“Upoznala sam nove ljude i saznala sam dosta o njihovim kulturama. Meni je, kao i većini dece koja pohađaju kurs multikulturalnosti, ovo bio prvi put da se odvojim od porodice na duže vreme i to je jedno veliko iskustvo”, kaže Dunja.
Mladen Milutinović iz Otvorenog kluba smatra da su programi koje oni realizuju veoma značajni za decu, jer na taj način stiču nove veštine, upoznaju nove ljude i imaju priliku da iznesu svoje stavove i mišljenja, što je značajno za lični razvoj deteta, pa samim tim i cele zajednice.
“Naša deca su aktivnija u zajednici i rado volontiraju. Bitno je da imaju neki cilj u životu i da se za njega bore kroz aktivizam. Dečja prava i interkulturalnost su bitne teme o kojima se mora učiti kroz obrazovanje, ali i putem medija. Ako želimo bolje društvo i bolju državu, moramo uvrstiti ove teme u svakodnevnu konverzaciju”, ističe Milutinović.
O pravima deteta se uglavnom uči kroz neformalni vid komunikacije. Otvoreni klub kroz projekat takođe ispituje indeks poštovanja dečjih prava. Prema njihovim procenama, stanje je korektno. Profesorka matematike Dušica Marković, koja sarađuje s Otvorenim klubom na ovom projektu, kaže da je implementacija dečjih prava u obrazovni sistem svojevrsni izazov.
“Dečja prava ne treba odvajati od ljudskih prava. Za njihovo implementiranje u obrazovni sistem potrebno je malo ljubavi i želje. Deca moraju biti svesna da imaju svoja prava kao i sva živa bića. Treba im staviti do znanja da mogu da budu deo nečeg veoma lepog. Smatram da budućnost dece leži u kvalitetnom obrazovanju”, zaključuje Markovićeva.
Učesnici foruma saglasili su se da su dečja prava i učenje o interkulturalnosti teme o kojima se može učiti kroz sve predmete u školi. Nadaju se da će ovaj projekat biti inicijativa kojom će ove važne teme postepeno postati deo obrazovnog programa u svim školama u Srbiji.